19. marraskuuta 2016

DIY: Sälekaihtimien pintaosien vaihtaminen

34 comments
Ikkunaremontissa tuli vastaan tilanne, jossa vanhat ruskeat sälekaihtimien pintaosat, eli säätötanko, vetonaru, naruohjain, säätötangon pidike ja narunuppi, piti vaihtaa uusiin valkoisiin. Alun perin sisällytin tämän tarjouspyyntöihin, joita lähetin maalarifirmoille. Kaikki eivät kuitenkaan suostuneet hommaa tekemään, vaan sanoivat, että työhön tarvitaan oma ammattilaisensa.

Sisuunnuin tästä väitteestä sen verran, että päätin ottaa yhden ikkunan sälekaihtimen pintaosat irti ja katsoa, miten homma hoidetaan. Kävi ilmi, että osien vaihto vaatii lähinnä näpräystä ja viitseliäisyyttä, sillä vaikeaa se ei ole. Niinpä palkkasimme maalarin ja päätimme tehdä tämän sälekaihdin homman itse.



Koska en oikein löytänyt mitään hyvää opasta varaosien vaihtamiseen netistä, päätin hommaa tehdessäni ottaa kuvia ja tehdä sellaisen itse. Jos vaikka joku muukin pohtii osien vaihtamista.

Pintaosien vaihtamiseen tarvitset:

  • Varaosat (omani ostin Clas Ohlsonilta, yläkerran mataliin ikkuinoihin ostin osia myös kaihdinliike Lumenirilta ja sälekaihdinnarua 200 metrin rullan Biltemasta)
  • Vasaran
  • Latta- ja ristipääruuvimeisseleitä
  • Sakset
  • Tulitikut/Sytkärin
  • Hakaneula
Ja näin tein homman:

1. Jos osat on tarkoitus vaihtaa maalauksen takia, kannattaa vanhat osat irrottaa ennen maalausta. Aloita vetämällä pitkän säätötangon suojaa alaspäin, jolloin säätötangon alaosa lähtee irti ja karmista jää töröttämään vain säätötangon lyhyt osa.


2. Muovinen lakki, josta narut ja säätötanko kulkevat läpi lähtee irti helposti, kun laittaa lattapääruuvimeisselin osan ja karmin väliin ja vääntää varovasti ulospäin. Liian kova vääntäminen voi rikkoa karmin puupintaa, joten aloita varovasti. Kun naulat ovat irti, suojalakki lähtee helposti irti ja sen mukana tulee vieterimäinen naruohjain. Jos karmin reiät ovat tiukat, voi olla, että joudut avaamaan ikkunan ja auttamaan vieterin liikkumista sisäpuolelta.



3. Seuraavaksi irrotin säätötangon karmin sisään menevän osan. Avaa ikkuna ja ota korkea penkki, jolta näet sälekaihtimen yläreunassa olevaan kouruun. Käännä säätötangosta niin, että pieni ruuvi sen sivussa tulee näkyviin. Avaa ruuvi kääntämällä vastapäivään pienellä lattapääruuvimeisselillä. Pieni ruuvi saa lähteä kokonaan irti. Tämän jälkeen vedä säätötanko irti rautatangosta.

Kiinnitä uusi säätötanko paikoilleen. Avaa uuden säätötangon pientä ruuvia, jotta säätötangon saa pujotettua paikoilleen tankoon. Pujotin tangon ensin karmin läpi ja sitten sälekaihtimen yläkujassa olevaan rautatankoon. Sitten vain ruuvi kireälle. Ruuvin paikka oli minulla pyöreän rautatangon tasaiseksi viistetyllä sivulla.




4. Seuraavaksi päästään narun kimppuun. Se kulkee sälekaihtimen kummassakin reunassa, ei siis lainkaan keskellä olevassa ripustuksessa. Sälekaihtimen pohjassa on päätynappi, jonka sisällä naru on kiinni solmuilla. Solmun saa esiin esimerkiksi hakaneulalla kaivamalla. Vedä narua ulos sen verran, että pystyt työskentelemään helposti, noin 10-15 senttiä. Leikkaa sitten solmu pois.


5. Tehdään liitos. Koska liitoskohta voi jäädä narua paksummaksi, koin helpoimmaksi ottaa ruskean narun pois päätynapista, jolloin se kulkee tässä vaiheessa sälekaihtimen alalistan ja ensimmäisen säleen välistä. Voi nimittäin olla, ettei liitoskohta mahdu liukumaan päätynapin reiän läpi.

Poltetaan tulitikun avulla uusi valkoinen naru vanhaan ruskeaan kiinni. Tee tämä palamattoman alustan päällä (johon tulitikun voi laskea käsistään). Kun ruskean narun päätä kuumentaa varovasti liekillä, se sulaa (koska on polyesteria). Sula narunpää painetaan sormin kiinni valkoiseen ja pienellä rullausliikkeellä sormien välissä naru jäähtyy ja jähmettyy. Ole varovainen tulen kanssa!



6. Seuraavaksi vedetään naru sälekaihtimen läpi. Liitoskohta ei kestä kovaa nykimistä, joten tee tämä vaihe rauhallisesti. Käännä säleet vaakasuuntaisiksi, jotta naru pääsee kulkemaan rei'issä vapaasti. Vedetään hitaasti narua vanhan vetonarun avulla ylöspäin, jolloin uusi valkoinen lanka kulkee säleiden sisällä ylöspäin, sälekaihtimen yläkujassa ja lopulta karmin läpi ulos asti.

Jos liitoskohda jää jumiin, lopeta vetäminen ja selvitä tukos. Mikään paniikki ei ole, koska naru ei itsekseen lähde valumaan takaisin alas. Jos liitoskohta rikkoutuu (kerran kävi näinkin), pujota uusi naru käsin säleiden läpi vanhan narun luokse ja polta liitoskohta uudelleen.

Kun naru on tullut karmin läpi, vedin sitä ihan reippaasti yli karmin puolin välin alaspäin, koska en vielä tässä vaiheessa tiennyt, miten pitkiksi haluaisin jättää narut roikkumaan karmia vasten. Tässä vaiheessa vanhan ruskean langan voi leikata irti.




7. Palataan sitten sälekaihtimen alareunaan. Leikkaa naru poikki sälekaihtimen alta. Jätä jälleen reilusti työskentelyvaraa itsellesi, noin 10-15 senttiä. Jos otit narun pois päätynapista, pujota se nyt takaisin. Tee sitten tiukka solmu tai pari naruun. Leikkaa ylimääräinen naru solmun alta ja kiristä solmu napin sisälle.

Kun ensimmäinen naru on vedetty läpi, toista liitoskohta (ohjeen kohta numero 5), vetokohta (ohje 6) ja tämä langan solmiminen myös toiselle narulle.


8. Kiinnitetään suojalakki (jossa on myös vieterimäinen naruohjain) paikoilleen. Pujota uudet narut vieterin läpi ja ylemmästä reiästä karmista töröttävä lyhyt säätötangon osa. Vie tämän jälkeen vieteri osa karmissa olevasta alemmasta reiästä karmin läpi ja taivuta vieteri sälekaihtimen yläreunassa olevaan kujaan (jossa langat kulkevat). Suojalakki kiinnitetään kahdella pienellä naulalla. Varo, ettet kolhi karmin maalipintaa vasaralla.




9. Kiinnitä uusi säätötangon puolikas karmista töröttävään osaan. Osien urat laitetaan vastakkain ja nostetaan alemmassa osassa olevaa suojaa ylöspäin niin, että liitoskohta peittyy.


10. Säätötangon pidikkeen paikan mallasin tangon avulla. Katso, ettet työnnä säätötankoa liian ylös, jolloin se jää yläreunasta liian suurelle kaarelle. Älä myöskään kiristä tankoa liian tiukalle alas, jolloin karmista ulos tuleva osa jää kireälle, aivan suoraksi. Kun olet löytänyt pidikkeelle sopivan paikan, jossa tanko on kauniisti, ruuvaa pidike paikoilleen ja napsauta säätötanko paikoilleen.



11. Loppusuoralla ollaan jo! Ruuvasin uuden narupidikkeen karmissa entiselle paikalleen, vanhaan ruuvireikään.

12. Päätä sitten, kuinka pitkiksi haluat jättää säätönarut. Mietin pituutta niin, etteivät ne ainakaan tartu mihinkään ikkunalaudalla olevaan, mutta että niihin tapaa tarttua helposti. Lapsiperheiden pitää miettiä pituudessa myös sitä, ettei lapsi voi saada päätä läpi naruista.

Omani ovat nyt noin 10-15 senttiä narupidikkeen alapuolella ja arviolta noin 120 sentin päässä lattiasta. Ennen narujen lyhentämistä, pujota narunuppi langoista läpi ja tee solmu haluamallesi korkeudelle. Leikkaa narut oikeaan pituuteensa solmun alapuolelta.



Tadaa! Olet valmis! Ja sitten toistat vaiheet uudelleen ja uudelleen. Meillä oli kaikkiaan 13 ikkunaa, ja hommaan meni kaikkinensa useampi tunti parina viikonloppuna.

Tekniikka hioutuu ja nopetuu tehdessä. Minä tykkään näpräämisestä, joten tämä ei ollut lainkaan paha nakki. Toivottavasti näistä ohjeista on apua.


Jätä kommenttisi!

  1. Kiitos! Tää tuli tänään suureen tarpeeseen.

    VastaaPoista
  2. Hei. Ymmärsinkö oikein eli jos vaihtaa vain vetonarun ei kaihdinta tarvitse irroittaa ylhäältä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Tiina! Kyllä, juuri näin. Väitän, että narujen vaihtaminen on paljon helpompaa, kun kaihdin roikkuu paikoillaan. :)

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Ole hyvä! Mukavaa, jos näistä on apua! Helppo homma kuitenkin tehdä itse. 👍

      Poista
  4. Vau! Luulin, että tämä olisi ollut vaikeampi homma. Mutta sinun selkeillä ohjeilla saatiin juuri keittiön ikkunan narut vaihdettua uusiin! Kiitos! :) Sitten olohuoneen kimppuun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno homma! Minäkin luulin vaikeammaksi, mutta vaatii vain näpräystä. :)

      Poista
  5. Hei, tämä tulee tarpeeseen, kiitos. Mutta entäpä jos ei enää halua kaihtimia? Ovatko karmit niin pahan näköiset, että on pakko jatkaa säleiden kanssa ja vanhat rumat vain vaihdetta uusiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Anteeksi viive, kommenttisi oli jostain syystä uponnut roskapostiin.
      Jos sinulla on pinta-asennetut kaihtimet, voi olla, että ilman kaihdinta karmiin jää aika pahat jäljet. En sitten osaa sanoa, saisiko reikiä peitettyä jollain täyteaineella tai tulpilla.

      Poista
  6. Suurkiitokset kattavasta ja selkeästä ohjeesta! Sinun avullasi saan tämänkin ongelman pois päiväjärjestyksestä!

    VastaaPoista
  7. Narujen liitosta polttamalla en saanut tehdyksi omin päin koetin sivuttaisliitosta. Tulitikku paloi nopeasti eikä liitosta syntynyt. Nyt jälkeen huomaan, että narujen päistä liittämällä olisi onnistunut. Purin koko systeemin ja pujottelin toisen narun reikien läpi. Toinen onnistui solmimalla, koska narusta oli jäljellä sisälanka, eikä solmusta tullut liian paksua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, liitos onnistuu parhaiten päistä. Muuten siitä ei varmasti tule tarpeeksi jämäkkää. Kiva, että onnistuit!

      Poista
  8. Hei, hurjasti kiitoksia ohjeistasi! Niistä oli valtavasti apua. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mahtava kuulla, että näistä on apua! :)

      Poista
  9. Ainolle kiitos selkeistä kommenteista! Sain yhden kaihtimen täyshuollettua ja muutama vielä edessä. Minulla on nostonarujen lisäksi puutteita toisissa naruissa, joiden päällä kaihtimet lepäävät. Niitä voi korjata ompelulangalla ja neulalla.

    VastaaPoista
  10. Leikkasin yhdestä uudesta mittatilatusta sälekaihtimesta epähuomiossa narut poikki silloin kun säleet olivat ylös niputettuna. Hetken ihmeteltyäni tilannetta osin jo epätoivoisena, googlasin "sälekaihtimien narujen vaihtaminen." Google tarjosi tätä juttua heti kärkeen ja apuhan löytyi täältä. Suuri kiitos Aino!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa! Ihana kuulla. Kiitos paljon viestistä. :)

      Poista
  11. Osaatko sanoa, onnistuuko tällä tekniikalla, kun yksi naruista on nirhautunut lähes poikki, eikä kaihtimia saa laskettua kokonaan alas? Kiitos ohjeista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Oletan, että nirhautunut naru on siis toinen vetonaruista. Sen vaihtaminen onnistuu hyvin näillä ohjeilla. Sinun ei tarvitse tällöin irroittaa pintaosia ja säätövaijeria. Voit vain vaihtaa uuden narun vanhan tilalle postauksen ohjeilla ja vetää sen paikoilleen. Toivottavasti onnistuu!

      Poista
  12. Suurkiitos Aino selko-ohjeistuksestasi kuvineen!
    Niiden avulla sälekaihtimen narut tuli vaihdettua ongelmitta 😁

    VastaaPoista
  13. Kiitos kiitos hyvistä ohjeistasi!
    Onnistuin 😁

    VastaaPoista
  14. Kiitos kiitos hyvistä ohjeistasi!
    Onnistuin 😁

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä! Ja harmi, että kommenttisi oli ponnahtanut roskapostin joukkoon ja huomasin sen vasta nyt!

      Poista
  15. Oikein hyvät ohjeet. Onnistui hyvin. Narujen polttaminen yhteen on vähän tuurista kiinni. Pujottelin osan säleistä käsin ja sähkärinteipillä liitin uuden ja vanhan narun kun piti viedä ikkunakarmin läpi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kuulla! Hmm, onkohan polttamisessa sitten eroja käytettävästä narusta johtuen? Minulla homma toimi hyvin, kunhan malttoi polttaa niin, että löllöä massaa oli syntynyt langan päähän.

      Poista

Kurkista Instagramiin

© Sisätiloissa. Design by FCD.